Not:
Bilgisayarda tarayıcınızda "Ctrl+F" yaparak, Telefonunuzda seçeneklerde "Sayfada Bul" özelliğine tıklayarak bulmak istediğiniz başlığı yazarak aratabilrsiniz.
1-. Ayet El Kürsi
2- 11-15. sayfalar Kader ve Kazanın tanımı
3- Fiziksel ve Biyolojik yasalar 2 sayfa
4. Toplumsal Yasalar ve İrade Çeşitleri 23-27 2 sayfa
5- Ömür Ecel ve Emek Rızık 2 safya
6- Tevekkül Başarı Başarısızlık Hastalık Sağlık 2 sayfa
7- 11 Hz. Musa - Ayet el kürsi ve ünite tekrarı
8- Yazılı haftası
2- 11-15. sayfalar Kader ve Kazanın tanımı
3- Fiziksel ve Biyolojik yasalar 2 sayfa
4. Toplumsal Yasalar ve İrade Çeşitleri 23-27 2 sayfa
5- Ömür Ecel ve Emek Rızık 2 safya
6- Tevekkül Başarı Başarısızlık Hastalık Sağlık 2 sayfa
7- 11 Hz. Musa - Ayet el kürsi ve ünite tekrarı
8- Yazılı haftası
1. Kader ve Kaza İnancı 8.1.1. Kader ve kaza inancını ayet ve hadislerle açıklar.
Kıymetli öğrenciler
İnsan Kaderin Mahkumu Olsaydı:
Nouman Ali Khan ile Soru & Cevap (3) - Evlilik Kader Mi? - Evlilikte Doğru Karar Vermek
https://youtu.be/BLawwZMnN0wDua Kaderi Değiştirir Mi? [Nouman Ali Khan & Omar Suleiman] [Türkçe Altyazılı]
https://youtu.be/CKxuXoq3Efw
Allah dilediğini siler, dilediğini de yerinde bırakır; ana kitap onun katındadır.
https://youtu.be/CKxuXoq3Efw
Allah dilediğini siler, dilediğini de yerinde bırakır; ana kitap onun katındadır.
2. İnsanın İradesi ve Kader 8.1.2. İnsanın ilmi, iradesi, sorumluluğu ile kader arasında ilişki kurar.
-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-
2. İnsanın İradesi ve Kader 8.1.2. İnsanın ilmi, iradesi, sorumluluğu ile kader arasında ilişki kurar.
İrade Özgürlük Sorumluluk fiziksel biyolojik yasaların bize hizmet etmesi, Allah'ın herkes ile bütün varlıklar ile ilgilenmesi onların hepsini tek tek önemsemesi. Tüm varlıkların inanan inanmayan herkesin ona muhtaç olması, Allah'ın her an yaratması ve yanımızda olması ile ilgili:
Yerde ve Gökte Ne Varsa O'na Muhtactır [Nouman Ali Khan] [Türkçe Seslendirme]
https://youtu.be/BY-cduJHFfM
Yap
Derse beyaz bir bez, bir şişe su ve kap getir. Suyun ıslanması bir fiziksel yasadır
Suyu sık ve yerçekiminin suyu çekmesi damlaların yere düşmesi fiziksel yasadır.
Ardından uzayda sıkılan ıslak bezi izlet.
Çocuklar su ile oynar çünkü ilk defa gelip keşfettikleri bu dünyada çok eğlenceli bir fiildir. Eğer biz uzaya gitseydik yapacağımız ilk şey çocuklar gibi su ile oynamak olurdu.
-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-
3. Kaderle İlgili Kavramlar 8.1.3. Kaza ve kader ile ilgili kavramları analiz eder.
-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-
3. Kaderle İlgili Kavramlar 8.1.3. Kaza ve kader ile ilgili kavramları analiz eder.
Rızık-Çaba
Dünya Sevgisi - 1. Bölüm - Üstad Ömer Mita (Türkçe Seslendirme)
Çaba emek, rızık imana ya da ibadete bağlı değildir.
https://youtu.be/MnYKouBp2xU
Çaba emek, rızık imana ya da ibadete bağlı değildir.
https://youtu.be/MnYKouBp2xU
-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-
3. Kaderle İlgili Kavramlar 8.1.4. Toplumda kader ve kaza ile ilgili yaygın olan yanlış anlayışları sorgular.
Saffat Suresi 40.
Surah As-Saaffat, Verse 40:
(Cehennemden kurtulacak Salihler zümresi)
Ancak muhlis olan kullar başka.
Kaderin iki fonksiyonu vardır
1- Bilme İlim-Kader
2- Takdir etme Kudret-Kaza
İki görüş var
1.Kader yoktur
Kaderin olmaması Allah'ın hiçbir şeye müdahale etmemesi anlamına gelir. Bu insanın her istediğini yapabiliyor olması demektir.
Bu anlamda insanın genetik özellikleri, doğduğu yer, anne babası, ırkı, ten rengi, cinsiyeti gibi olayları da kendi seçiyor olması demektir ki bunun doğru bir şey olmadığını herkes bilir.
Allah'ın müdahale etmesi dua ve tevekkülün varlığını gerekli kılar.
Allah'ın kavimleri helak etmesi olaylara Allah'ın direkt müdahalesini göstermektedir.
2. Kader vardır ama insan iradesi yoktur. Savrulan bir yaprak gibidir.
Bu görüşü anlatırken bile karşıdaki muhatabın onu dinleyeceğini ikna olup görüşünü değiştireceğini düşünerek bunu savunmaktadır. Fakat karşıdaki kişinin iradesi ve seçim hakkı yoksa bunun bir anlatması boş olur. Anlatsa da anlatmasa da birdir. Eğitime gerek yoktur. Bir insanı yaptığı kötülük yüzünden işlediği ağır bir suç yüzünden kınayabiliyorsak burada irade var demektir.
Allah'ın insanı muhatap kılması belirli şeyleri yapmasını ve belirli şeylerden kaçınmasını istemesi iradesi olduğunun ispatıdır. Allah irade varsaydıysa irade gerektirecek işler emrettiyse irademiz var demektir. Allah bir şey emredip aksine zorlayıp cehenneme atması Allah'ın rahman ve adil sıfatları ile bağdaşmamaktadır. Bu zulüm olur.
Enam Suresi 148. ayet.
Mülk 10. ayet.
ayetleri iradenin islamda ve insanda olduğuna delildir.
Allah zaman ve mekanın yaratıcısıdır. Zaman ve mekandan münezzehtir. İnsan aklı ise zaman ve mekanı aşan şeyleri tam manasıyla idrak edemez.
İrade vardır.
Sen iradenle istersin ve yaparsın. Ancak sana istemeyi veren, istemene izin veren ve istediğin şeyi yapmanı sağlayan da Allah'tır. Buradan İnsanın iradesinin ne kadar cüz'i olduğuna ulaşmış oluyoruz.
"Akıl sağlam bir terâzidir. Ama onunla Allâh’a ve âhirete âit meseleleri, peygamberlik hakîkatlerini, akıl ötesi hakîkatleri ölçemezsiniz. Bu boş bir gayret olur ve bir kişinin, "Ne kadar hassas tartıyor!" diye kuyumcu terazisinde dağları tartmak istemesine benzer. Terazinin sağlamlığına bir şey denilemez ama onun gücünün bir sınırı vardır. Aynı şekilde aklın "bilme, bulma, anlama" gücünün de bir sınırı vardır, onun dışına adım atamaz."
İbn-i Haldûn, Mukaddime, s. 473
1- Bilme İlim-Kader
2- Takdir etme Kudret-Kaza
İki görüş var
1.Kader yoktur
Kaderin olmaması Allah'ın hiçbir şeye müdahale etmemesi anlamına gelir. Bu insanın her istediğini yapabiliyor olması demektir.
Bu anlamda insanın genetik özellikleri, doğduğu yer, anne babası, ırkı, ten rengi, cinsiyeti gibi olayları da kendi seçiyor olması demektir ki bunun doğru bir şey olmadığını herkes bilir.
Allah'ın müdahale etmesi dua ve tevekkülün varlığını gerekli kılar.
Allah'ın kavimleri helak etmesi olaylara Allah'ın direkt müdahalesini göstermektedir.
2. Kader vardır ama insan iradesi yoktur. Savrulan bir yaprak gibidir.
Bu görüşü anlatırken bile karşıdaki muhatabın onu dinleyeceğini ikna olup görüşünü değiştireceğini düşünerek bunu savunmaktadır. Fakat karşıdaki kişinin iradesi ve seçim hakkı yoksa bunun bir anlatması boş olur. Anlatsa da anlatmasa da birdir. Eğitime gerek yoktur. Bir insanı yaptığı kötülük yüzünden işlediği ağır bir suç yüzünden kınayabiliyorsak burada irade var demektir.
Allah'ın insanı muhatap kılması belirli şeyleri yapmasını ve belirli şeylerden kaçınmasını istemesi iradesi olduğunun ispatıdır. Allah irade varsaydıysa irade gerektirecek işler emrettiyse irademiz var demektir. Allah bir şey emredip aksine zorlayıp cehenneme atması Allah'ın rahman ve adil sıfatları ile bağdaşmamaktadır. Bu zulüm olur.
Enam Suresi 148. ayet.
Mülk 10. ayet.
ayetleri iradenin islamda ve insanda olduğuna delildir.
Allah zaman ve mekanın yaratıcısıdır. Zaman ve mekandan münezzehtir. İnsan aklı ise zaman ve mekanı aşan şeyleri tam manasıyla idrak edemez.
İrade vardır.
Sen iradenle istersin ve yaparsın. Ancak sana istemeyi veren, istemene izin veren ve istediğin şeyi yapmanı sağlayan da Allah'tır. Buradan İnsanın iradesinin ne kadar cüz'i olduğuna ulaşmış oluyoruz.
"Akıl sağlam bir terâzidir. Ama onunla Allâh’a ve âhirete âit meseleleri, peygamberlik hakîkatlerini, akıl ötesi hakîkatleri ölçemezsiniz. Bu boş bir gayret olur ve bir kişinin, "Ne kadar hassas tartıyor!" diye kuyumcu terazisinde dağları tartmak istemesine benzer. Terazinin sağlamlığına bir şey denilemez ama onun gücünün bir sınırı vardır. Aynı şekilde aklın "bilme, bulma, anlama" gücünün de bir sınırı vardır, onun dışına adım atamaz."
İbn-i Haldûn, Mukaddime, s. 473
Yunus Suresi 21-23. Ayetler.
﴾21﴿ İnsanlara dokunan bir zarardan sonra bir rahmet tattırdığımızda bir de bakarsın ki onlar, bize ait işaretler üzerinde hileye sapmışlardır. De ki: “Hileye karşı Allah’ın tedbiri daha çabuktur.” Şüphesiz elçilerimiz sizin hile ve düzenlerinizi kaydediyorlar.
﴾22﴿ Karada ve denizde yol alıp ilerlemenizi sağlayan O’dur. Gemide bulunduğunuzda, güzel bir rüzgârla gemiler onları kaydırıp götürdüğü ve bu yüzden sevinç içinde oldukları sırada onları bir fırtına yakalar, üzerlerine her taraftan dev dalgalar gelmeye başlar, kuşatıldıklarını zannederler, (işte bu durumda) “Eğer bizi bu felâketten kurtarırsan vallahi sana şükredenlerden olacağız” diye - din ve ibadeti yalnız O’na özgü kılarak- Allah’a dua ederler.
﴾23﴿ (Allah) onları kurtardığında bir de görürsün ki bulundukları yerde hak hukuk tanımazlar! Ey İnsanlar! Taşkınlığınız ancak sizin zararınızadır. Dünya hayatının geçici menfaati ...Sonra gelişiniz bizedir, geldiğinizde size yaptıklarınızın ne olduğunu bildireceğiz.
-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-
4. Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Musa (a.s.) 8.1.5. Hz. Musa’nın (a.s.) hayatını ana hatlarıyla tanır.
-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-☆-
Yorum Gönder